Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Noordoostpolder
Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Noordoostpolder

Mobiliteitsplan 2030

Op deze pagina leest u meer over het Mobiliteitsplan 2030. Dit is een korte toelichting. 

Het Mobiliteitsplan 2030 is vastgesteld op 11 april 2023 en is een uitwerking van de opgaven uit de Mobiliteitsvisie 2050. Het Mobiliteitsplan beschrijft waar we tot 2030 naar toe werken.

De gemeente Noordoostpolder is een jonge gemeente waarbij een groot deel van de infrastructuur in een korte periode is aangelegd. Hierdoor gaat de gemeente de komende jaren veel wegen, fietspaden en dergelijke onderhouden. In het Mobiliteitsplan 2030 komen verschillende onderwerpen aan bod om het onderhoud uit te voeren en verkeersveilige maatregelen te nemen. Hieronder leest u meer over twee onderwerpen uit dit plan, de inrichting van de wegen in Emmeloord en de ‘Superblocks’.

Emmeloord

Een goede bereikbaarheid van Emmeloord van en naar de dorpen en de omliggende regio’s is noodzakelijk om een aantrekkelijke gemeente te blijven om te wonen en om te werken. Tegelijkertijd kan te veel verkeer ook ten koste gaan van de lokale bereikbaarheid en leefbaarheid. We zetten ons daarom in voor de volgende ontwikkelingen die Emmeloord versterken als aantrekkelijk voorzieningencentrum.

  • Een goede bereikbaar via het hoofdwegennet.
  • De komst van de ‘Lelylijn’ en de bijbehorende woningbouwopgave.
  • Ontsluiting Emmelhage via de Buitensingel.
  • Versterken centrum ‘Hart voor Emmeloord’.
  • Clustering voorzieningen en onderwijs op de VO-campus.
  • Een geleidelijke invoering van 30km/u waar dat mogelijk is.

Emmeloord groeit in de komende jaren met 3.300 nieuwe woningen en bedrijventerrein de Munt wordt met 40 hectare uitgebreid. Daarom moet er ook gekeken worden naar de capaciteit van de wegen en kruispunten. We vinden het ook belangrijk dat binnen de bebouwde kom verkeersveiligheid en leefbaarheid belangrijker wordt dan snelheid. We kiezen er daarom voor om wegen binnen de bebouwde kom van Emmeloord steeds meer in te richten als 30km/u gebied.

Wegen met een verkeersfunctie kunnen 50km/u blijven als een veilige inrichting mogelijk is. Hierbij denken we dan aan wegen waarbij vooral de doorstroming van verkeer belangrijk is. Daar liggen dan bijvoorbeeld ook vrij liggende fietspaden en zijn er bij voorkeur geen parkeerbewegingen.

Superblocks

De gemeente wil met het mobiliteitsplan 2030 een grote stap zetten richting een verkeersveilige, bereikbare en leefbare gemeente. Onderdeel van dit plan is het inrichten van het buitengebied als Superblock en 60km/u gebied.

Daarbij delen we de wegen in de gemeente in, door blokken te maken van wegen met daarin bestemmingsverkeer en/of doorgaand fietsverkeer. Daaromheen liggen wegen voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, ook wel hoofdwegen genoemd. Doorgaand verkeer moet via die hoofdwegen gaan. Dat zijn de provinciale wegen.

In deze Superblocks kiest de gemeente ervoor om waar mogelijk bepaalde vervoersmanieren (bijvoorbeeld landbouwverkeer) bij elkaar te zetten op wegen die daarvoor ingericht zijn. Zo wordt het op andere wegen rustiger en is daar meer ruimte voor andere vervoersmanieren. 

Passend bij dit principe is het inrichten van deze wegen als 60km/u weg. We betrekken aanwonenden vroegtijdig bij de projecten om eventuele verkeersveilige maatregelen te bepalen. In het Mobiliteitsplan zijn drie wegen benoemd als pilot. Dat zijn de Voorsterweg, Kleiweg en Bomenweg en de Karel Doormanweg.