Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Noordoostpolder
Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Noordoostpolder

Aan het woord Karima en Mirjam

Bij de gemeente werken iedere dag een paar honderd mensen aan een Noordoostpolder waar het prettig wonen, werken en recreëren is. Wie zijn zij? Wat doen ze nou eigenlijk? En wat zijn hun drijfveren? We stellen twee van onze collega’s aan je voor Karima en Mirjam.

Foto gemaakt in de Thuiskamer van het gemeentehuis

Gehighlighte tekst: Wie: Karima Jaddioui (36) uit Emmeloord en Mirjam van der Zwaag (29) uit Steenwijk
Wat: Consulent Sociaal Loket
Sinds: 2023 en 2018

‘Wat het probleem ook is, wij kunnen altijd wel iets voor je betekenen’

Zorgen om de kinderen, je financiën, hulpmiddelen of heb je zorg nodig maar weet je niet waar je moet aankloppen? Bij het Sociaal Loket van de gemeente kun je terecht met al je problemen. Of ze nu groot of klein zijn. ‘Wij zijn de toegang tot hulp en zorg’, vertelt Mirjam. Niet alleen door het bieden van een luisterend oor. ‘We zorgen er ook voor dat je zo snel mogelijk op de juiste plek komt om verder te komen’, legt Karima uit.

Vragen aan het Sociaal Loket kan je stellen in een speciale ‘Thuiskamer’ in het gemeentehuis.  Een huiselijke, rustige ruimte met veel privacy. Elke dinsdag- en donderdagochtend is er open inloop, waarbij een gastvrouw de bezoekers ontvangt en hun hulpvragen alvast filtert voordat ze bij een consulent terechtkomen. Mirjam: ‘Maar mensen kunnen ons ook bellen, mailen of een formulier invullen op de website van de gemeente.’

Het maakt niet uit waar inwoners van de Noordoostpolder tegenaan lopen. Bij het Sociaal Loket zijn ze altijd welkom met hun hulpvraag. En dan het liefst al voordat het uit de hand is gelopen.  ‘Mensen wachten vaak te lang en komen pas als het hen echt helemaal boven het hoofd is gegroeid. Misschien uit schaamte of omdat ze het moeilijk vinden om bij een instantie als de gemeente aan te kloppen’, zegt Karima. ‘Maar je hoeft je niet te schamen. Als je dat wilt kun je je ook anoniem bij ons melden. Jouw verhaal is veilig bij ons’, voegt Mirjam toe. Vooral bij schulden trekken inwoners pas laat aan de bel. Jongeren bijvoorbeeld, die met een betaaldienst zoals Klarna in de problemen zijn geraakt door achteraf betalen. ‘Terwijl het daarbij juist zo goed is, om al vroeg in te grijpen. Hoe eerder, hoe beter zodat de schulden niet nog verder oplopen.’

Duurzame hulp

De consulenten van het Sociaal Loket zorgen voor duurzame hulp. Karima: ‘Waarmee mensen echt uit die negatieve cirkel kunnen komen en blijven.’ Vaak is het bieden van een luisterend oor al heel helpend, weten de twee. Karima: ‘Alleen al het uitspreken van je probleem, lucht op. En wij kunnen ze eigenlijk altijd wel ergens meehelpen.’

Soms horen de consulenten heel schrijnende verhalen. Dat is wel eens moeilijk, erkennen ze. Mirjam: ‘Als het gaat om zaken als misbruik of zelfdoding bijvoorbeeld.’ Karima: ‘Ik vind zaken rond bemoeizorg altijd wel heftig. Dan trekt iemand aan de bel over een inwoner waar het niet goed mee gaat. Vaak zijn dat hardnekkige zorgmijders, die er dan slecht aan toe zijn. Dat blijft me wel bij, vaak vraag ik me na een tijdje toch af hoe het met die mensen gaat.’

Maar de dankbaarheid van de inwoners die ze weer op weg helpen, is onbetaalbaar. En de samenwerking met alle partijen die betrokken zijn bij de hulp, vinden beiden ook een van de mooie kanten van hun werk. ‘Zoals met de collega’s hier op het gemeentehuis. We hebben vaak overleg, er zijn korte lijntjes en daardoor kunnen we vaak heel snel iets betekenen voor de inwoner’, legt Mirjam uit.

Karima: ‘Iedereen in het veld is er om te helpen, de neuzen staan wat dat betreft altijd dezelfde kant op. Dat zorgt ervoor dat we snel kunnen handelen en dus ook snel perspectief kunnen bieden. En dat is heel belangrijk voor mensen die hulp nodig hebben: perspectief.’

Hulp binnen het gemeentehuis en daarbuiten

Het Sociaal Loket is een toegangspoort naar hulp en zorg. Soms kunnen inwoners ook bij andere afdelingen van de gemeente terecht. Karima: “Via ons Financieel Loket helpen we bijvoorbeeld bij problematische schulden.” Daarnaast biedt het Sociaal Loket toegang tot het Sociaal Domein, waar de Participatiewet, Jeugdwet en Wet Maatschappelijke Ondersteuning onder vallen. Als Karima of Mirjam een melding doet, wordt deze opgepakt door de collega's in het Sociaal Domein.

De consulenten van het Sociaal Loket hebben ook korte lijnen met hulp- en zorgorganisaties buiten het gemeentehuis. Met welzijnsorganisatie Carrefour bijvoorbeeld, waar projecten als De Nanny’s en ANWB Automaatje al heel veel inwoners uit de brand hebben geholpen. ‘We hebben ook een goede werkrelatie met Humanitas, waar mensen bijvoorbeeld hulp kunnen krijgen bij hun thuisadministratie’, vertelt Karima.

Mensen die aankloppen bij het Sociaal Loket gaan uitgebreid in gesprek met Karima, Mirjam of een van hun collega’s. Mirjam: ‘Zo we weten hoe het op alle fronten met iemand gaat. Soms komt iemand bijvoorbeeld voor schuldhulp bij ons, maar zit daar een heel ander probleem achter met werk of problemen met de kinderen. Dan is het goed dat je bij ons komt. Wij helpen je verder

Wie kloppen er aan bij het Sociaal Loket

Gehighlighte tekst: Consulenten Karima en Mirjam en hun zes collega’s van het Sociaal Loket komen mensen met allerlei soorten problemen tegen tijdens hun werk. Maar wat zien ze nou het meest in de praktijk? Mirjam: ‘Het zijn vooral dak- en thuislozen, ouderen, arbeidsmigranten, mensen met schulden of een handicap en ouders die bij ons aankloppen.

Dak- en thuislozen trekken bijvoorbeeld aan de bel voor dag- en nachtopvang in de regio. Karima: ‘Ouderen zoeken meestal hulp bij het aanvragen van huishoudelijke hulp. En arbeidsmigranten lopen vaak tegen financiële problemen aan of moeilijkheden met huisvesting. Bijvoorbeeld wanneer ze opeens geen werk meer hebben of zwanger zijn geworden en uit hun woonvoorziening weg moeten.’

Mensen met een handicap zoeken over het algemeen contact met het Sociaal Loket voor een hulpmiddel of aanpassing van hun woning. De laatste groep, de ouders, kloppen aan voor hulp bij de opvoeding van kun kinderen