Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Noordoostpolder
Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Noordoostpolder

Briefadres

Heeft u geen vast woonadres? Dan vraagt u een briefadres aan. Op het briefadres ontvangt u tijdelijk uw post. Zoals brieven, belastingformulieren of uw stempas.

Wat u moet weten

Voorwaarden

U kunt een briefadres krijgen als u aan 1 van deze voorwaarden voldoet: 

  • U bent dakloos of thuisloos. 
  • U woont maximaal 8 maanden per jaar in het buitenland.  
    (Gaat u langer dan 8 maanden aaneengesloten naar buitenland? Geef dan uw verhuizing naar het buitenland door)
  • U vaart op een schip of hebt een ander beroep waarvoor u rondreist. 
  • U woont in een opvanghuis voor slachtoffers van geweld. 
  • U kunt een briefadres krijgen als er een instelling is die u begeleidt. 
    U vraagt het briefadres aan bij de instelling.  
  • U woont in een zorginstelling, jeugdzorginstelling of een gevangenis. 
  • U woont op een adres dat om veiligheidsredenen beter niet opgenomen kan worden als woonadres. 

Twijfelt u of u voldoet aan de voorwaarden? Neem dan telefonisch contact op.  

Toestemming briefadres

Komt er iemand bij u op het adres wonen met een briefadres? Hou dan rekening met het volgende: 

  • Het kan gevolgen hebben voor de hoogte van uw uitkering 
  • U heeft de verplichting om ervoor te zorgen dat de briefadreshouder zijn post ontvangt 
  • U geeft zelf door wanneer het briefadres niet meer van toepassing is 
  • U geeft zelf door als er sprake is van onrechtmatig gebruik van uw adres 

Hoelang duurt het? 

Het duurt maximaal 8 weken tot u hoort of u een briefadres krijgt.  
Soms vraagt de gemeente om extra gegevens.  
U kunt ook worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. 

Bezwaar 

Wordt uw aanvraag afgewezen? Bent u het niet eens met de afwijzing? 
U kunt tot 6 weken bezwaar maken

Aanvraag

Stappen voor het aanvragen van briefadres

  1. Als eerste vraagt u een briefadres aan door middel van het formulier 'Briefadres aanvragenexterne-link-icoon'. U logt hierbij in met DigiD. 
    Heeft u geen DigiD? Bel dan de gemeente voor het maken van een afspraak. 
  2. De bewoner van de woning waar u een briefadres aanvraagt moet toestemming geven. Dat kan door middel van het formulier 'Verklaring toestemming briefadresexterne-link-icoon'. 
  3. Er kunnen aanvullende stukken worden gevraagd waarmee u uw aanvraag moet onderbouwen. 
  4. Het kan zijn dat u wordt uitgenodigd voor een gesprek om het verzoek in persoon toe te lichten. 

Contact

Heeft u vragen? 
U kunt ons telefonisch bereiken via het nummer 0527 63 39 11. 
Vraag naar de afdeling burgerzaken.