Huishoudelijke ondersteuning
Soms lukt het iemand met een ondersteuningsvraag niet het huis schoon te houden, ondanks de hulp van familie en vrienden. Dan kan een aanvullende voorziening van de gemeente nodig zijn. Als u in aanmerking wilt komen voor hulp kunt u contact opnemen met het Sociaal Loket van de gemeente. U betaalt hiervoor een eigen bijdrage. Het centraal administratie kantoor (CAK) int de eigen bijdrage.
Schoonmaakondersteuning
Voor schoonmaakondersteuning kunt u kiezen uit:
- Een eigen hulp die wordt betaald met een persoonsgebonden budget (pgb)
- Een hulp via een aanbieder
1. Een eigen hulp
Met een persoonsgebonden budget (pgb) kunt u uw eigen hulp inkopen. Hiervoor moet u een zorgovereenkomst afsluiten met uw hulp.
Deze overeenkomst vindt u op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
De gemeente kan u ook helpen met het invullen van een zorgovereenkomst als u dat wenst. Hiervoor kunt u bellen met (0527) 63 39 11.
Het persoonsgebonden budget verloopt via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Het pgb wordt door ons overgemaakt naar de SVB. Het SVB betaalt uw hulp uit.
Heeft u een eigen hulp, maar wilt u overstappen op een schoonmaakhulp van een aanbieder? Neem dan contact op met de gemeente via (0527) 63 39 11 of sociaalloket@noordoostpolder.nl
2. Een hulp via een aanbieder
In Noordoostpolder zijn 3 aanbieders voor de huishoudelijke ondersteuning. De huishoudelijke ondersteuning bestaat uit schoonmaakondersteuning en ondersteuning bij regie/zorg. 2 aanbieders zijn gecontracteerd voor het leveren van zowel schoonmaakondersteuning als ondersteuning bij regie/zorg over het huishouden. Deze 2 aanbieders zijn:
1 aanbieder levert schoonmaakondersteuning:
Vanaf 1 januari 2025 behoudt Noordoostpolder huidige aanbieders huishoudelijke ondersteuning
Dokter Schoonmaakorganisatie, PGVZ Thuiszorg en Tzorg blijven ook vanaf 2025 huishoudelijke ondersteuning aanbieden in de Noordoostpolder. De huidige contracten lopen eind 2024 af, waardoor een nieuwe aanbesteding nodig was.
De drie aanbieders leveren zowel schoonmaakondersteuning als ondersteuning bij regie/zorg over het huishouden.
Herstelgerichte ondersteuning
Als gemeente spelen we een belangrijk rol bij het langer zelfstandig wonen. Om deze reden zetten we de komende jaren waar mogelijk in op herstelgerichte ondersteuning. Herstelgericht ondersteuning houdt in dat inwoners worden ondersteund om zoveel mogelijk huishoudelijke werkzaamheden zelfstandig uit te blijven voeren. Hierin trekt de gemeente Noordoostpolder samen op met de aanbieders.
Veel voorkomende vragen
U ontvangt hulp maar uw situatie is veranderd?
Als uw situatie anders is geworden, beter of slechter, dan is het nodig om uw hulpvraag opnieuw te beoordelen.
Neem hiervoor contact op met de gemeente via (0527) 63 39 11 of sociaalloket@noordoostpolder.nl
U ontvangt nog geen hulp, maar u wilt wel graag hulp?
Neem dan contact op met de gemeente via (0527) 63 39 11 of sociaalloket@noordoostpolder.nl
Heeft u behoefte aan een onafhankelijk meedenker?
U kunt rechtstreeks contact opnemen met de verschillende aanbieders om te kijken wie het beste bij u past.
Heeft u behoefte aan een onafhankelijke meedenker? Dan kan de gemeente u naar hem of haar doorverwijzen.
Wilt u overstappen van een aanbieder naar een eigen hulp?
Neem dan contact met de gemeente via (0527) 63 39 11 of sociaalloket@noordoostpolder.nl
Heeft u hulp nodig bij de aanvraag of het invullen van een zorgovereenkomst?
De klantmanagers Wmo van de gemeente kunnen u helpen bij het aanvragen van een pgb. Neem hiervoor contact op met de gemeente via (0527) 63 39 11 of sociaalloket@noordoostpolder.nl