Inschrijven vluchtelingen in de gemeente
Belangrijke tekst: Het inschrijvingsproces doorlopen we altijd zeer zorgvuldig en gebeurt alleen door daarvoor bevoegde medewerkers.
Als er iemand ingeschreven moet worden in het geval van zwangerschap of een medische indicatie, wordt deze inschrijving met voorrang geregeld.
Maak in alle gevallen een afspraak via ons telefoonnummer 0527 63 39 11.
Inschrijven vluchtelingen in de gemeente
Inschrijving als ingezetene
Personen met de Oekraïense nationaliteit kunnen worden ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) op het adres in de gemeente waar zij (tijdelijk) verblijven. Zij hebben recht op verblijf op grond van de vrije verblijfstermijn van 180 dagen.
Identiteit en nationaliteit
Als een Oekraïner zich bij ons meldt, zegt uit Oekraïne te komen en hij of zij een (tijdelijk) verblijfsadres heeft in de gemeente, kan deze persoon worden ingeschreven als ingezetene. Voorwaarde voor inschrijving is dat de gemeente de identiteit moet kunnen vaststellen aan de hand van een paspoort of ander identiteitsbewijs. Daarnaast moet de gemeente kunnen vaststellen dat het een persoon is met de Oekraïense nationaliteit.
Minderjarige kinderen
Voor minderjarigen die in gezinsverband zijn meegekomen en die geen identiteitsbewijs hebben, kunnen de ouders (bij gebrek aan overige documenten) een verklaring onder eed of belofte afleggen, waarmee de gemeente de identiteit van de kinderen vaststelt. Vervolgens schrijft de gemeente ook deze kinderen in. Dit is een uitzondering op de standaardregel.
Identiteit niet vast te stellen of geen Oekraïense nationaliteit
Personen van wie de gemeente de identiteit niet kan vaststellen of van wie de gemeente niet kan constateren dat zij de Oekraïense nationaliteit hebben, worden niet ingeschreven. Deze personen kunnen geen aangifte doen van verblijf en adres.
Identiteitsdocumenten
Als identiteitsdocumenten gelden een biometrisch paspoort of een paspoort zonder biometrie. Ook een binnenlandse identiteitskaart vermeldt de Oekraïense nationaliteit en kan dus gebruikt worden voor de vaststelling van de identiteit en de nationaliteit. Een binnenlandse identiteitskaart of een binnenlands paspoort dat is uitgegeven voor 2016 dient vergezeld te worden door een certificaat met foto waarin de identiteit en nationaliteit wordt bevestigd. Een dergelijk certificaat is verkrijgbaar bij de Ambassade in Den Haag.
Inreisdatum niet van belang voor inschrijving
De inreisdatum in Nederland heeft geen invloed op de mogelijkheid om te worden ingeschreven.
Waar kan ik een bewijs van verblijf krijgen?
Bent u gevlucht uit Oekraïne en staat u ingeschreven in de basisregistratie (BRP) van de gemeente Noordoostpolder? Heeft u een rechtsbewijs nodig zodat u in Nederland kunt wonen en werken? Maak dan een afspraak met de IND met de online Afsprakenplanner.
Maak hier een afspraak voor het ophalen bewijs van verblijf bij IND.
(ook in het Oekraïens en Russisch)
De “sticker” kan tegenwoordig alleen nog worden opgehaald bij de IND aan de Gatwickstraat in Amsterdam.