Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Noordoostpolder
Logo van Gemeente Noordoostpolder dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Noordoostpolder

Mehmet Altindas - Kwaliteitsmedewerker Burgerzaken

11 februari 2025
Nieuws
Mehmet Altindas - Kwaliteitsmedewerker Burgerzaken

Bij de gemeente werken iedere dag een paar honderd mensen aan een Noordoostpolder waar het prettig wonen, werken en recreëren is. Wie zijn zij? Wat doen ze nou eigenlijk? En wat zijn hun drijfveren? We stellen een van onze collega’s aan je voor.  

Het woord is aan Mehmet

Wie: Mehmet Altindas (32) uit Emmeloord
Wat: Kwaliteitsmedewerker Burgerzaken
Sinds: 2023

Gehighlighte tekst: "Wij doen er bij Burgerzaken alles aan om dingen voor elkaar te krijgen voor de inwoners"

We komen allemaal wel eens bij de balie van de afdeling Burgerzaken op het gemeentehuis. Bijvoorbeeld om te trouwen, omdat we een kind hebben gekregen of een paspoort of rijbewijs nodig hebben. Mehmet zorgt er als Kwaliteitsmedewerker Burgerzaken voor dat al die gegevens goed en veilig terechtkomen in de Basisregistratie Personen (BRP). Ook wanneer de zaken wat ingewikkeld liggen.

Waarom is die BRP nou eigenlijk zo belangrijk? Mehmet: ‘’Hierin zijn alle persoonsgegevens van iemand vastgelegd. Van naam, geboortedatum en adres tot aan wie je ouders en kinderen zijn of huwelijkspartner. We leggen hierin de hele levensloop van iemand vast.’’ En dat is noodzakelijk, omdat alle overheidsinstanties op deze gegevens varen. Bijvoorbeeld bij het vaststellen van belastingen, toeslagen, uitkeringen, je pensioen, nalatenschappen of bij het aanvragen van een paspoort. ‘’Dankzij de basisregistratie hoeven inwoners niet steeds hun gegevens opnieuw door te geven en krijgen ze waar ze recht op hebben.’’

Ingewikkelde kwesties

De meeste wijzigingen in de BRP zijn eenvoudig te regelen via Burgerzaken. Maar soms wordt het wat ingewikkelder, weet Mehmet. Hij is dan vraagbaak voor zijn collega’s aan de balie. En als het echt heel moeilijk wordt, zijn hij of zijn collega degenen die deze casussen op zich nemen. 

 ‘’Dan gaat het vooral om inwoners die hun identiteit willen wijzigen door hun naam of geboortedatum aan te passen. Dat gebeurt wel eens bij vluchtelingen die kort na aankomst in Nederland een andere naam of geboortedatum hebben doorgegeven, uit angst om gevonden te worden door de mensen voor wie ze op de vlucht waren.’’

Als zij hun persoonsgegevens willen laten aanpassen, begint Mehmet een diepgravend onderzoek naar de identiteit van de inwoner. ‘’Vaak hebben deze mensen geen geboorteakte of iets dergelijks. En dus moeten ze met andere bewijsmiddelen aantonen dat ze zijn wie ze zeggen te zijn, zoals een inentingenboekje, ziekenhuispapieren van hun geboorte of een doopakte.’’

Bij zo’n onderzoek zijn meerdere instanties betrokken, zoals de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en de Vreemdelingenpolitie. ‘’Ik begeleid dat proces vanuit de gemeente om uiteindelijk een weloverwogen beslissing te kunnen nemen over de gewenste wijziging in de BRP.’’

Het is een traject dat zorgvuldig moet worden doorlopen en dat een enorme verantwoordelijkheid met zich meebrengt, benadrukt hij. ‘’Inwoners hebben rechten, die nemen wij heel serieus. Dus ik moet elke case met heel veel zorg behandelen.’’

"Ik kan iets betekenen voor mensen"

Maar ondanks de enorme verantwoordelijkheid die op zijn schouders rust, vindt Mehmet het ook een mooie taak waarin hij echt iets kan betekenen voor mensen. ‘’Ik had een keer een familie die de Nederlandse nationaliteit aanvroeg. Omdat er van alles fout was gegaan bij de IND, lukte dat maar niet. En het werd een enorme puzzel waar ik me in vastbeet. Ik moest echt out of the box denken en handelen. Urenlang overlegde ik met de IND.’’

Het lukte uiteindelijk na heel lang ploeteren. ‘’Die familie stond na een jaar opeens aan de receptie met bloemen en chocola voor mij: ze waren Nederlanders geworden. En ze waren zo blij, nu konden ze eindelijk hun leven hier opbouwen en de kinderen konden gaan studeren. Dat gaf me heel veel voldoening.’’

Voor Mehmet is de inwoner dan ook altijd het uitgangspunt in het werk dat hij doet. ‘’Mensen denken vaak dat we als gemeente star zijn en dat er niet zoveel kan. Maar wij doen er bij Burgerzaken juist alles aan om dingen voor elkaar te krijgen voor onze inwoners. Zolang het binnen de wettelijke kaders past natuurlijk.’’

Fraudeurs

Hij en zijn collega’s werken vanuit vertrouwen, ook al moeten ze kritisch kijken naar wat hen wordt voorgeschoteld. Want er zijn altijd inwoners met minder goede bedoelingen. ‘’Calculerende burgers, noem ik dat. Door te frauderen met bijvoorbeeld hun woonadres, proberen zij bepaalde toeslagen te krijgen of niet gekort te worden op hun uitkering.’’

Als er twijfels zijn, wordt daar vanuit de gemeente onderzoek naar gedaan. ‘’Bijvoorbeeld met huisbezoeken om te checken of iemand wel of niet woont op de plek die hij als adres heeft opgegeven.’’ 

Een kloppende BRP beschermt de samenleving ook tegen fraude met bijvoorbeeld uitkeringen of toeslagen, legt Mehmet uit. ‘’De basisregistratie is net een wiskundige formule. Als er iets wordt ingevoerd dat niet klopt, dan gaan er overal alarmbellen af. Wanneer iemand bijvoorbeeld zijn adres wijzigt, maar in de BRP staat al iemand anders ingeschreven op dat adres. Dat zien we en daar kunnen we op doorvragen.’’

Naast vraagbaak voor zijn collega’s en het afhandelen van de ingewikkeldere wijzigingen in de BRP, bestaat Mehmets werk voornamelijk uit het monitoren van de werkprocessen op Burgerzaken. 

‘’Ik houd in de gaten hoe we alles doen en of we ons daarmee aan de regels en wetgeving houden. Beschermen we privacy van inwoners bijvoorbeeld genoeg? We krijgen regelmatig van instanties of afdelingen hier binnen het gemeentehuis een informatieverzoek. Ik zorg ervoor dat dat volgens de regels gebeurt. We mogen niet zomaar alles weggeven.

BRP is op orde

De BRP van de ongeveer 50.500 inwoners van de Noordoostpolder is goed op orde, verzekert Mehmet. ‘’Vanuit het ministerie wordt altijd in de gaten gehouden of onze gegevens kloppen, er mogen niet te veel fouten in zitten. En op dit moment zitten wij op een score van 99,5 procent. Dat is heel netjes.’’ 

De BRP wordt via een speciale applicatie bijgehouden en alles wordt digitaal bewaard. Dat was vroeger wel anders. ‘’Toen stond alles op papier en werd het bewaard in een enorm fysiek archief. Maar die tijd is geweest.’’