Omgevingsoverleg
Gehighlighte tekst: Heeft u een plan om iets te bouwen in strijd met het bestemmingsplan of wilt u de bestemming van uw perceel laten wijzigen? Dien dan eerst een omgevingsoverleg in.
Wat is een omgevingsoverleg?
Het omgevingsoverleg is de term voor een proces waarin een afweging wordt gemaakt over de kans van slagen van uw initiatief. Uw initiatief wordt door een procesbegeleider omgeving door de gemeentelijke organisatie geloodst om te komen tot een integraal richtinggevend advies. Hierin staat of uw initiatief wenselijk en/of haalbaar is. Ook leest u welke vervolgprocedure u kunt opstarten en hoe u dat doet.
Omgevingsoverleg resulteert in een advies
Het advies op een omgevingsoverleg is slechts een voorlopige uitspraak over de wenselijkheid en de haalbaarheid van uw initiatief. Het voorlopige advies is een advies dat tot stand is gekomen door een integrale afweging van alle betrokken omgevingsaspecten, regelingen en beleidsdocumenten.
Het advies is geen besluit of beschikking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.
Om een afweging te kunnen maken, hebben wij voldoende gegevens nodig. Daarom vragen we u het intakeformulier zo compleet mogelijk in te vullen.
Wat kost een omgevingsoverleg?
De leges voor het omgevingsoverleg bedragen € 261.
Als resultaat van het omgevingsoverleg ontvangt u van ons een integraal advies om mee te nemen voor de vervolgprocedure. Voorbeelden van een vervolgprocedure zijn een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) of een wijziging van een omgevingsplan (WOPLA).
Wanneer u deze adviezen juist verwerkt heeft in het plan, worden de leges voor het omgevingsoverleg in mindering gebracht op de leges voor de vervolgprocedure.
Hoe dient u een omgevingsoverleg (vooroverleg) in?
U vult het Intakeformulier nieuwe initiatief in en voegt eventueel bijlagen toe. Uw plan wordt dan in behandeling genomen door onze procesbegeleiders.
Gehighlighte tekst: Mocht u er niet uit komen, dan kunt u contact opnemen via omgeving@noordoostpolder.nl.
Onze procesbegeleiders omgeving helpen u dan verder.
Aandachtspunten bij nieuwe initiatieven
Ieder initiatief is anders, maar er zijn een aantal uitgangspunten die wij belangrijk vinden en waarmee u van tevoren al rekening kunt houden. Dat zijn de volgende uitgangspunten:
- Het aantal parkeerplaatsen moet voldoen aan het ‘Parapluplan parkeren’ en de geldende parkeernorm. De parkeerplaatsen moeten op eigen terrein worden gerealiseerd.
- Bouw levensloopbestendig.
- Houdt rekening met de bereikbaarheid en toegang voor hulpdiensten
- Op dit moment zit het stroomnet vol (netcongestie). De wachttijd voor nieuwe aansluitingen is ongeveer 2 jaar. Houdt hier rekening mee met nieuwe plannen.
- Momenteel moeten we bij initiatieven in het landelijk gebied rekening houden met mogelijke gezondheidsschade door gewasbeschermingsmiddelen. Daarom moet er bij ieder initiatief voor omzetting naar een niet agrarische functie onderzocht worden of er een afstand van minimaal 50 meter tussen het erf en de nabijgelegen akker(s) zit. Als die afstand minder dan 50 meter is, wordt het wijzigen van het omgevingsplan erg lastig of zelfs onmogelijk.
Nog meer dan voorheen staan we daarbij ook stil bij participatie. Als gemeente hechten we veel waarde aan het actief betrekken van belanghebbenden bij een initiatief. Het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium. We bieden daarvoor ook handvatten. Die zijn hier te vinden op de pagina Participatie
Initiatieven voor extra woningen op erven
Wilt u een extra woning realiseren op uw erf? Dit is in principe niet toegestaan, tenzij de functie van uw erf hierop aangepast is zodat twee of meer woningen zijn toegestaan.
We hebben in samenwerking met Provincie Flevoland een beleidskader ontwikkeld om extra woningen op erven mogelijk te maken. De provincie heeft hier een quotum aan gekoppeld van 35 woningen die extra gerealiseerd mogen worden op erven. Dit quotum is inmiddels bereikt. Dit betekent dat nieuwe initiatieven voor extra woningen op erven op dit moment niet in behandeling genomen kunnen worden. Het is nog niet zeker dat het quotum wordt aangepast. Daarom adviseren we u om uw plan en uw contactgegevens te sturen naar omgeving@noordoostpolder.nl. Wij plaatsen uw initiatief dan op een wachtlijst. Indien er nieuwe mogelijkheden komen, nemen we contact met u op.
Wat gebeurt er na het omgevingsoverleg?
In het richtinggevend advies staat welke procedure u kunt opstarten en hoe u dat doet. Bij initiatieven in het landelijk gebied zal meestal sprake zijn van een wijziging van het omgevingsplan. Zo’n procedure duurt ongeveer een jaar en de leges voor deze procedure variëren tussen de 7.032,- en €15.249,-.
De kosten voor het opstellen van de motivering van de ‘evenwichtige toedeling van functies aan locaties’ en eventuele onderliggende onderzoeken betaalt u zelf. Wij raden u aan deze motivering op te laten stellen door een ruimtelijk stedenbouwkundig adviesbureau dat ervaring heeft met het opstellen van ruimtelijke plannen in onze gemeente.
Bij initiatieven in (in één van) de dorpen of in Emmeloord is het soms ook mogelijk om af te wijken van het omgevingsplan met behulp van een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit. De leges hiervoor zijn € 6.224 (excl. de nodige onderzoeken en motivering) en deze procedure duurt 8 tot 14 weken.